PT-Fia

om mig

URBAN TRAINING

Nu är det ett par dagar sedan jag kände den där ljuvliga löparglädjen som jag beskriver i det HÄR inlägget. Det har helt enkelt inte funnits varken tid eller energi till fler träningspass den här veckan med den höga arbetsbelastningen som varit.

Istället för att deppa över att träningen får vänta försöker jag se det som ett sätt att samla motivation och inspiration. Lite som att ladda batterierna så det finns kraft när det väl är dags för nästa träningspass.

Hur som helst, vad passar då bättre än bilder från förra helgens träningsevent Urban Training som jag, Erika och de andra ambassadörerna körde med ett stort gäng härliga tjejer.

Varsågoda, låt träningsglädjen inspirera er!

jjktu ööktiktuiuuuuullnnooututt

 

Klicka HÄR och HÄR för att få mer träningsinspiration i rörligt format!

 

 

 

 

 

ALLTING KOMMER SAMTIDIGT

Det sägs ju att ”allting kommer samtidigt” och det är helt sant. Livet lyckas ofta på något ironiskt sätt se till att precis allt hamnar i samma period eller dag.

Men ibland undrar jag om vi inte är ganska bra på att hoppa på det tåget själva också. Jag vet att jag själv gör det om och om igen, åker med av bara farten och kommer på först efteråt hur smart jag hade planerat.

Som den här perioden som jag förstod långt innan är rätt intensiv.

Det har vart boklansering, event, jobbfrukostar och helgerna är bokade fram till maj med mestadels jobb. Ändå lyckas jag boka in tid för att ordna ett nytt pass just den här veckan och ändå lyckas jag boka in frisörprojekt just den här perioden och ändå lyckas jag klämma in både det ena och det andra, både jobb och privat.

För att jag dras med av farten.

Det är som att hjärnan inte fattar det ologiska. Det är som det här att man får som mest gjort hemma när man jobbat en hel dag och ingenting blir gjort när man är ledig.

Känner ni igen er?
Bokar ni in allt vissa perioder eller är ni bra på att sprida ut det?
Några tips till oss som har en tendens att ta allt på en gång?

vinter-28

,. man borde vara lite mer såhär (läs: chill) i sina mest intensiva perioder. För att balansera det hela lite hela tiden.

 

 

LÖRDAGSFEELING

Att kliva upp till en lördag kan vara en av de skönaste känslorna. Att kliva upp till en lördag med frukosten på bordet är snäppet bättre. Min kille hade lyxen att få gå direkt från sängen till soffan i helgen eftersom jag vaknade tidigt och var helt vrålhungrig.

Jag vet att det här med rejäla bruncher eller frukostar är ett ständigt återkommande inslag här, det är helt enkelt något av det bästa jag vet. Jag vågar påstå att det är den absolut godaste måltiden på hela dagen och äter mycket hellre brunch eller frukost ute än middag.

Den här gången förgylldes frukosten av den här vackra blomkvasten jag fick av syrran med familj.

FRKOST-6FRKOST-9FRKOST-8

,. kanelbullar, äggröra, diverse hembakade brödskivor, marmelad, färskpressad råsaft med kiwi, apelsin och ingefära, kaffe och fruktsallad med avokado, blåbärssylt, kiwi, banan, chiafrön, lime och mango.

 

 

Instagram

VÄNNER OCH SOCIALA MEDIER?

Jag vill prata med er om en grej. Det här med sociala medier + tränng + vänner. Upplever att många känner att man ”måste” följa sina vänner på t.ex. instagram även fast man kanske inte vill.

Har pratat med flera om detta och många upplever att det är jobbigt när vänner skapar mat/träningskonton, blir extrem, lägger upp sådant som man kanske inte tycker är så härligt, blir stressad av osv. men man känner ändå att man måste följa för att det är ens vän.

Jag tänker att det är viktigt att komma ihåg att det är skillnad på ens person och instagramkonto. Jag förväntar mig inte att alla mina vänner ska följa min blogg eller instagram eftersom det är så nischat på hälsa.

Alla tycker helt enkelt inte att det är så roligt eller intressant.

Hur resonerar ni? Känner ni igen detta?
Måste man följa sina vänner på sociala medier?

Upplever ni att era vänner blir extrema med träning och mat på sociala medier?

Har även hört att en del har grupper i t.ex. whats app där det rapporteras om vad man ätit, tränat, inte ätit osv. För att peppa varandra men att det övergått till en typ av hets. Är detta något ni känner igen?

Hur kan man hantera detta om man känner igen sig och känner att man blir stressad av ens egna vänners sociala medier?

Vi kan väl diskutera detta. Kom gärna med tips, råd och erfarenheter. Tänker att detta är ett högst aktuellt ämne som behöver pratas om.

Kom ihåg att ni kan svara på varandras kommentarer om ni vill. 

 

 

DAGENS PÅMINNELSE

Dagens påminnelse handlar om att pausa.

Redan innan jag blev utbränd tog jag små pauser för att orka det höga tempot. Idag lever jag ett vanligt liv med min utbrändhet i bakfickan vilket gör att de där små pauserna är en förutsättning för att jag ska orka och leva med balans.

Att pausa behöver inte vara varken avancerat eller svårt. Just idag pausar jag den här intensiva veckan på ett helt fantastiskt sätt genom att spendera eftermiddagen med en vän på ett spa men det just den versionen av paus är både lyxig och storslagen.

Vardagliga pauser kan se ut såhär:

- Stäng av datorn på lunchen och kvällarna.

- Res dig från datorn om du har ett kontorsjobb och rör på dig på valfritt sätt i ett par minuter.

- Kliv ut från jobbet/skolan mitt i arbetsdagen, utan telefon, blunda och fokusera på andningen. Få frisk luft och känn in dig själv.

- Boka in egentid där du är i ditt eget sällskap utan att prata i telefon, hänga på Facebook och vara igång. Umgås med dig själv, bada, lyssna på radio eller läs en bok.

- Skippa hörlurar, musik och ljud när du tar dig från punkt A till B. Lyssna på omgivningen om du cyklar eller går, sitt i tystnad när du pendlar och låt tankarna komma. Att inte alltid stoppa lurar i öronen är ett enkelt sätt att ge sig tid för reflektion.

Det var några exempel. Att göra som nedan, sätta sig med en fruktsallad, te och en bok är också ett bra alternativ som förgyller kvällarna.

pauspaus-4

 

,. redan efter lunch gör jag något så lyxigt som avslutar arbetsdagen och kliver i morgonrocken.

 

 

NYHET
ptfias webbshop
Dölj