PT-Fia

om mig

TILL DIN SOMMARTRÄNING

Äntligen börjar solen komma tillbaka efter förra veckans regnfokus. Jag ser fram emot att plocka ut min träning till diverse gräsmattor och speciellt gräsmattan i sommarstugan .. snart!

Att träna utomhus utan redskap behöver inte vara varken svårt eller avancerat. Tillsammans med ACO har jag tagit fram ett träningspass som är enkelt att genomföra precis där du är. Rekommenderar att ta med vännerna och köra det tillsammans, det ger massor med energi och frisk luft!

Vill ni träna något effektivt, tungt, pulshöjande och samtidigt njuta av solen? Prova detta!

tabata

,. gör alla övningar i tabataintervaller vilket betyder 20 sek aktivitet, 10 sek vila, upprepa x4. 

1.

Utfallssteg eller skidhopp – du hittar en variant på den HÄR.
2.

Diverstyle – den finns HÄR.
3.

Sidohopp eller butlove som den också kallas finns HÄR.
4.

Rumppress, kallas också för utfallssteg mot bänk.

5.

Sidoböj, kallas också för utfallssteg åt sidan.

6.

Tåhävningar, kallas också för vadpress.

,. skidhoppen bränner gött i benen.

tabata-3

,. på väg ut i en diverstyle.

tabata-4

,. sidohoppen är en av mina favoritövningar för lår och rumpa. 

tabata-6tabata-7

,. utfallssteg mot bänk. 

tabata-8

,. och avslutningsvis tåhävningar i trappen. 

tabata-10

,. färdiga och skitglada!

tabata-11

,. vi avslutade med huvudstående och solhälsningar.

 

Eftersom jag har ett samarbete med ACO Solskydd så vill jag igen påminna om att använda solskydd även när vi tränar utomhus. Läs mer om produkterna HÄR.

 

(Presenteras i samarbete med ACO)

 

 

 

FAVORITEN FRÅN 25 MAJ 2014

Ni bad mig att ge fler tips på sköna morgonrutiner.
Jag har funderat en bra stund och samlat favoriterna här nedan.

Enjoy!

- Unna dig något extra gott till frukosten. Har du ett favoritte, tycker gröten är godare kokad i kastrull än micron eller gillar bara frukost i smoothie-form. Unna dig tiden att göra det där som förgyller din frukost, så den blir av och du får bra energi att starta dagen med.

 

pw

 

- Förbered så mycket du kan på kvällen för att minimera stressen på morgonen. Packa väskan, lägg fram kläder, styr upp frukost så mycket det går, ladda kaffebryggaren, lägg fram träningskläder om du ska träna, förbered matlådan/mellanmålen osv. Ju mer du gör på kvällen desto smidigare går morgonen.

- Spegla dig inte för mycket. Jag har märkt att fastnar jag framför spegeln så övergår ”åh, vad fin jag känner mig” till ”fyfan vad hemsk jag ser ut”. Alltså ju längre en står och piffar och grejar, desto mer granskar vi vårt utseende och tappar lusten. Gör det du ska, säg några snälla ord till dig själv, sträck på dig och lämna spegeln med en god känsla.

- Planera in någon form av rörelse. Det kan vara allt från att börja träna på morgonen, att jogga en runda eller gå till jobbet till att välja cykeln framför bilen eller bara sträcka igenom kroppen en gång.

 

promenad

 

- Prioritera det du tycker om. Välj något som du vill ge en längre stund. Något som laddar din energi. Allt från en längre dusch för att vakna till en frukost framför nyhetsmorgon eller yoga. Det du gillar!

- Hitta något att se fram emot under dagen. Välj något som känns roligt och fokusera på det. Är inte dagen så lockande så se fram emot kvällens aktiviteter, familjetid eller middag. Stort som litet, det hjälper oss att känna positiva känslor.

- Förgyll morgonen med en riktigt härlig frukost. Som den HÄR gröten, den HÄR yoghurtglassen, den HÄR chiapuddingen, de HÄR plättarna eller den HÄR fruktsalladen.  

 

syskon

,. mina absolut bästa morgonrutiner är i sommarstugan med syrran och familjen. Vi vaknar av solen, går en promenad i skogen med min farbrors hund, äter frukost i hammocken och läser böcker. Finns inget bättre!

 

Har ni några härliga tips eller rutiner får ni mer än gärna dela med er i kommentarsfältet.

 

Här hittar du fler favorit i repris:

- Till dig som har en skitdag, det är okej!

- Tre tips och två övningar för coren!

- En av bloggens mest populära inlägg: Om att träna för känslan!

 

 

ENKELT MED FRUKT

Jag älskar ju som bekant frukt. Det finns få saker som jag verkligen saknar om jag inte får det så gott som dagligen. Utan frukten så känns måltiderna betydligt tristare.

När vi ändå pratar om sådant här så kvalar grönsaker in sig i samma kategori. Det är något som fattas om de inte får bre ut sig på tallriken. Något av det bästa jag vet är att banda frukt och grönsaker i en salig röra och hitta kombinationer som kanske inte är så uppenbara.

Här är några tips för frukt och grönt:

- Skiva ner frukter som håller på att bli dåliga i middagens salladsskål eller baka på dem istället för att slänga. Banankaka eller bananpannkakor på bruna bananer är skitgott!

Recept på pannkakorna –> HÄR och banankakan –> HÄR.

- Ha alltid lime eller citron hemma så kan du styra upp såser, röror, salsa och grejer på det mesta. Välj en grönsak, pressa över citron, dra i salt, peppar och olivolja så blir det ett gott tillbehör till maten. Ärtor, avokado, tomater, bönor, nötter och ruccola är bra exempel på dessa.

- Blanda frukt i salladen för att få sötma, pressa ner något surt som citron, grapefrukt eller lime för att få karaktär och syrlighet och dra ner päron eller äpple i potatismoset eller potatisgratängen för att få en nättare smak.

- Avokado i fruktsalladen ger mer mättnad och bra fetter. Avokado passar även bra i smoothies, fryst som glass, på tallriken för att ge mer mättnad till en sallad och är god i salsa.

Recept på tomatsalsa –> HÄR.

bananerbananer-4

,. lime och banan är två favoriter som alltid finns hemma. 

 

Klicka nedan för att få mer inspiration:

- Världens godaste fruktsallader

- Frukt i smoothies

 

 

 

 

Instagram

VI SES I FÄLTÖVERSTEN!

Vill bara påminna om att jag är i Fältöversten idag (vid Karlaplan i Stockholm) mellan kl. 17-19 och bjuder på smakprover från min bok, signerar den och pratar.

Vore så fantastiskt roligt om ni kikar förbi!

fältöversten-10

Kram!

 

 

SOMRIG FRUKOST

Såhär mitt i försommaren brukar min aptit vackla när det kommer till frukostgröten. Jag äter ju gröt till frukost 70% av årets frukostar men just på sommaren brukar den få stå tillbaka för mer lätta alternativ.

Favoriten är något gott bröd med ägg, fruktsallader , smoothies och ja mer ägg i form av stekta eller äggröra.

Nu är jag inne på chiapudding med musli, fruktsallad och havremjölk. Maffigt!

äggröra-4äggröra-5

,. chiapudding på 3 msk chiafrön, 1,2 dl havremjölk och 1 nypa kokossocker, toppat med jordgubbar, bananer, kiwi, russin, musli och havremjölk. Äggröra med pumpakärnor, svamp, kokosolja, ägg och basilika.

 

Klicka nedan för att hitta fler goda sommarfrukostar:

- 52 tips på goda frukostar. 

- Nyttiga plättar med chiasylt.

- Glutenfri frukost med varianter.

- Den perfekta äggmackan med sällskap.

 

 

NYHET
PT-Fias webbshop
Dölj