Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

LUGNA MAGEN

Reklam / I samarbete med Valio.

Tidigare i våras lanserade min samarbetspartner Valio sin satsning Lugna magen – en sajt som sprider information och kunskap om maghälsa, främst till unga kvinnor.

Att ta hand om sin mage är starkt förknippat med träning och hälsa. Alltså att göra sådant som får den platt, stark och snygg enligt normen. I allt detta så önskar jag att vi gav magens insida lika mycket (eller mer) uppmärksamhet. Vi har vår mage att tacka för mycket. När den mår bra så mår vi bra – när den mår dåligt så påverkar det oss något oerhört.

För mig började magproblemen smyga sig på något år innan jag blev sjuk i utmattningsdepression. Den reagerade på sådant den aldrig reagerat på innan. Jag kände mig uppblåst, svällde efter måltider och fick smärtor. Min avföring växlade mellan superlös eller stenhård – sällan var den bara vanlig. Efter många månader och några läkarbesök förstod jag att jag blivit laktosintolerant.

Idag ser jag det som en naturlig reaktion på den stressnivå jag utsatte mig för. Kroppen och magen kan inte hantera hur mycket stress som helst och tillslut var den tvungen att reagera.

 Idag påverkar min laktosintolerant inte min vardag eftersom utbudet av laktosfria produkter är stort. Och jag försöker aktivt att vara snäll mot min mage på olika sätt. Jag försöker att minimera och minska stress i min vardag. Dricker helst bara någon enstaka kopp kaffe om dagen, försöker måltiderna bli en paus och vara närvarande när jag äter. Dricker vatten utan kolsyra och rör på mig regelbundet vilket är snällt mot tarmarna.

Att ta hand om sin maghälsa är inte så avancerat, och ger mycket tillbaka.

Skärmavbild 2016-12-02 kl. 16.40.19

Fler tips för en lugnare mage:

  • Tillåt dig själv att bajsa när du behöver det, även om du är i skolan, på jobbet etc.
  • Överdosera inte fiber. Även det nyttiga blir onyttigt när det blir för mycket.
  • Sträva efter att bli lagom mätt och kanske äta mindre och oftare.
  • Skippa tuggumi som kan verka gasbildande.
  • Försök att minska stress i vardagen.
  • Ät varierat.

Magkänsla och maghälsa handlar även om det psykiska välmåendet. Samtalsterapeuten Anna Cederstam Krantz har skrivit en krönika om hur du kan öka ditt välmående genom att samarbeta med dig själv. Så läsvärt och viktigt!

Du hittar mer info här nedan och klicka på de fetmarkerade orden i texten för att komma direkt till relevanta sidor.

www.lugnamagen.nu

I samarbete med Valio

GÖR MINDRE, GÖR BÄTTRE

Det finns några saker som jag tror är riktigt dåliga för vår hälsa. Det finns de uppenbara som rökning och att äta bara friterad mat – och de mindre uppenbara som är lätt att fastna i.

Jag tänker på det här med att vi gör flera saker samtidigt. Det är så jädra dumt.

Vi får ju aldrig vila helt. Eller koppla av och återhämta oss. Jag upplever dessutom att jag gör sämre när jag småpillar med olika grejer lite hela tiden än att göra en.sak.klar.

Det är så lätt att fastna i det där att man lyssnar på något i hörlurarna, samtidigt som man scrollar på telefonen och funderar på nästa måltid och vilka ingredienser som behövs köpas.

Och det här med att TVn står på med hög volym samtidigt som man bläddrar i en tidning, pratar med sin partner om vad som händer på jobbet och sneglar på telefonen.

Och att mailen plingar samtidigt som en kollega pratar om något jobbrelaterat och en text skrivs och så vidare.

När gör vi egentligen en sak i taget?

Jag tror verkligen på att skala av och börja göra mindre samtidigt och mer ordentligt igen. Läser du en tidning i soffan, stäng av TVn och lägg bort telefonen.

Skriver du en text på jobbet, logga ut från mailen och när du svarar på mailen, svara då bara på mailen.

Därför stängde jag av podcasten i lurarna när jag skriver den här texten och väntar med att svara på smsen. Texten får bli klar först. Sedan svarar jag på dem. Sen fortsätter jag lyssna på podden.

sofia ståhl42

Ibland är det bra att gå en promenad och bara gå en promenad, utan att bli distraherad av underhållande ljud i öronen.

 

senaste från Hälsa

TIPS FÖR DIN TRÄNING, DEL 3

Okej, den här följetongen har haft ett lite för långt uppehåll nu – närmare bestämt … ett halvt år. Inte okej! Nu drar vi igång den igen.

I en liten följetong har samlar jag enkla tips som hjälper din träning. Tipsen portioneras ut i olika inlägg framöver.

Vi har kommit till nummer tre i listan:

3. Utmana!

Många har en runda som de springer ett par gånger i veckan. Det är bra eftersom det sker regelbundet och det ger motion, frisk luft och bra belastning för kroppen.

Men det kan kännas träligt, oinspirerande och kanske saknas förändringarna. Vi mår bra av att unna oss utmaningar. Inte jämt och varje gång, men lite då och då.

Och en utmaning behöver inte vara så stort som det låter – det kan vara gott nog att springa rundan ”åt fel håll”, eller att testa att höja eller sänka tempot i olika partier. Eller att springa en kortare sträcka i mer kuperad terräng i lite högre fart.

Ja ni förstår.

sofia ståhl ptfia träning-3

Här är några fler sätt att utmana dig själv i din träning:

Undersök vad som händer om du kör en övning i slow motion. Alltså så långsamt att du nästan inte kan hålla igen mer. Jag gissar att det bränner mer och att du upplever övningen helt annorlunda.

Bryt dina vanliga träningsrutiner och gör något helt annat. Testa ett gruppträningspass, spring intervaller, be en polare träna med dig eller se hur det känns om du tränar lite mindre än du brukar under en vecka.

Testa att träna hälften så lång tid men dubbelt så intensivt.

Lägg upp ditt träningspass annorlunda: Gör två övningar i rad utan vila, sätt ihop dem som en cirkel eller gör alla så mycket du kan i 20 minuter utan vila. Eller något annat kul!

Läs även:

Del 1.
Del 2.

Bild av Erik Dilexit för min bok Trappträning

PT-Fias webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Creative
Linn Wiberg
Man
Viktor Frisk
Creative
Sara Edström
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Hälsa
PT-Fia
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Linn Eklund
Home
Andrea Brodin
Man
Kevin Triguero
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Home
Sanna Fischer
Creative
Sandra Beijer
Creative
Flora Wiström
Creative
Sandra Hjort
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Sanne Alexandra
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Man
Marcus Schuterman
Mode
Emelie Wikström
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Philip Conradsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Foodjunkie
Home
Julia K
Home
Amelia Widell
Man
Johan Hurtig