NYTTIGT JULGODIS

Såhär sista dagarna innan jul tänker jag att det passar bra med en rejäl djupdykning i arkivet för att plocka fram några gamla godingar. Jag har helt enkelt samlat ihop några recept med nyttigare varianter av julgodis och några desserter som passar bra till nyår.

Hoppas det smakar!

Nötbrownie –> Klicka!

Läcker nöt-tårta –> Klicka!

Glutenfri brownie –> Klicka!

En variant av ischoklad –> Klicka!

Dessert med jordgubbar –> Klicka!

Saffrans- & dinkelbullar –> Klicka!

(smaksätt degen med saffran och gör en kräm av egen mandelmassa och smör istället för dadlar)

Strösockerfri chokladmousse –> Klicka!

5 recept med raw food-bollar –> Klicka!

Klassikern Gino med varianter –> Klicka!

mat9

 

,. har ni några delikata recept för liknande ändamål får ni mer än gärna dela med er i kommentarsfältet!

 

 

 

LÄSARFRÅGAN

Läsarfrågan:

Jag är själv på väg att starta eget inom just träning och hälsa. Funderar på att frilansa som PT och massör. Vad har du för erfarenheter och tips när det kommer till att frilansa som PT? Några för- och nackdelar?

Fia säger:

Vad roligt att du vill bli egen företagare! Jag startade mitt första företag på våren 2011 och mitt andra i januari 2013. Det har vart en spännande och delvis tuff resa med massor av lärdomar, framsteg och baksteg.

Jag har lärt mig så enormt mycket efter vägen och hittat en speciell trygghet som jag saknade tidigare. För att summera det på ett smidigt sätt utan att skriva en halv bok har jag samlat några av mina viktigaste lärdomar.

Tänker att de borde passa på de flesta som driver eget eller funderar på att starta eget – oavsett inom vilket yrke.

- Låt någon annan sköta bokföringen. Du bör göra det du är bra på. Alltså, anlita någon som tar hand om det ekonomiska och håller koll på bokföring, skatter, löneutbetalningar eller sådant som du inte känner att du kan. Jag är så enormt tacksam för att ha min sambo som hjälper mig med allt det här. Som ekonom med ett stort intresse för företag har han koll på precis allt som behövs. Se det som en investering för dig själv.

- Var noga med avtalen. Du kommer vinna enormt mycket på att ta dina avtal på allvar. Om du inte själv har kunskapen så hitta någon som kan det. Var alltid noga med detaljerna och förhandla alltid. Något så litet som en eller två månaders uppsägningstid kan göra stor skillnad i olika situationer och skriv aldrig på något som inte känns 100% bra. Kom ihåg att det ofta går att förhandla om mer än pengar, det kan vara innehåll, arbetstid, tjänster etc.

foamroller

- Lär dig ditt eget värde. Det här hör lite ihop med punkten ovan. Våga sätta en vettig prislapp på det du gör – och leverera därefter. Våga tacka nej till saker som du inte känner ger något. Våga tacka nej för att något är ”för dåligt betalt”. Det får du igen i slutändan för att du vet ditt värde.

- Sätt ramar för din arbetsdag. Att sätta ett tydligt start och stopp för dina arbetsdagar är guld värt. Att bestämma hur många timmar du jobbar, göra ett schema och inte kompromissa med det är viktigt för att verka attraktiv och bokad för kunden och viktigt för din egen hälsa. Bestäm dina dagar och om du jobbar intensivt och för mycket en period, var extremt noga med återhämtningen.

- Skippa mailen i telefonen. Det är bara en oerhört stressande funktion som inte gör särskilt mycket nytta. Logga in på mailen några gånger om dagen och svara direkt på de mail som finns.

- Var ledig. Bestäm att du inte jobbar helger eller att du är ledig tisdagar. Det viktigaste är att du planerar din ledighet lika noga som din arbetstid. Du blir effektivare på jobbet när du har en tid att anpassa dig till. Påminnelse: Du gör inte ett bättre jobb för att du jobbar jämt.

springa

,. foto av Erik Dilexit.

- Var rädd om dig själv. Våga tacka nej till sådant du inte mår bra av eller vill göra. Våga tacka nej till mer när du är fullbokad och lita på magkänslan när du tar beslut. Sätt gränser och bygg en vardag för ditt företag som gör det hållbart. Det är fantastiskt att vara sin egen chef – om vi är smarta och är rädda om oss själva.

- Skilj på jobbet och hemma. Jag vill varmt rekommendera att du jobbar någonstans som inte är hemma. Att ha ett kontor att gå till eller köra PT-kunder utomhus eller på gym är en bra idé. Vi mår bra av att skilja på arbete och privatliv.

- Se misstag och fel som nya erfarenheter. Du kommer säkert att göra misstag och råka ut för någon form av krångel med något avtal eller liknande. Lär dig av det och se det som en ny tillgång. Fundera vad du gjorde fel, hur du skulle gjort istället och vad du kan ta med dig. Det är så oerhört viktigt att se den värdefulla erfarenheten istället för att deppa ihop och känna sig värdelös. Du kommer inte göra om samma misstag två gånger.

,. hoppas det bidrog med något!

 

ÅRSKRÖNIKA JAN-MARS

Första kvartalet av 2014 hade sin absoluta höjdpunkt när jag och mamma hälsade på syrran under hennes backpackerresa. Vi spenderade två veckor på fantastiska Fiji och en vecka i Sydney.

Vi plaskade i korallfärgat vatten, såg fantastiska solnedgångar och njöt av att få vara tillsammans igen efter ett halvår ifrån varandra.

Utöver det hade jag stora cravings efter desserten gino, njöt av att bo in mig i vår nya, och första alldeles egna, lägenhet, fotades för två tidningsomslag och hade en härlig helg på Selma Spa med en kär vän.

Jag yogade med Yogagirl, cyklade hem i ösregn med en chokladtårta på styret till Kims födelsedag och började träna lite mer igen.

Började sakta hitta självförtroende och lust i träningen för första gången på länge. Blev golvad av banankakans godhet, blev nominerad i Finest Awards för tredje gången och hade många frågestunder i bloggen.

Efter resan hamnade jag i ett vägskäl och kände mig vilse både privat och jobbmässigt. Detta höll i sig i många veckor in i april. Mer om det senare!

2014120141-320141-420141-2

Några av första kvartalets mest uppskattade inlägg:

Om våren –> Klicka!
Heliga morgon –> Klicka!
Till dig som behöver –> Klicka!
Prata med mig –> Klicka!
Stressblind –> Klicka!

 

Instagram

TILL ER.

Kära ni. Jag känner så starkt med er. Ni är oerhört modiga som vågar dela med er och sätta ord på tankar som tynger er.

Tack för att ni ville dela med i det förra inlägget.

Läser varenda ord och det berör mig så starkt. Tappar ibland andan för jag önskar att jag fick träffa er, prata med er och kramas. Säga något tröstande ord och försöka hjälpa till.

Demoner, ångest och kaos i livet är inte att leka med. Det gör att en kan känna alla otäcka känslor som finns. Det kan få en att tappa hoppet, bara se mörker och känna sig rädd, rädd för livet och sin egen förmåga.

Det är okej.

Vi behöver inte alltid veta svaret eller vägen ur ett beteende eller en situation. Det enda vi behöver veta är att vi vill försöka.

Är det något livet och min utmattningsdepression lärt mig så är det att när jag trott att det är dags att ge upp och känslan av att inte orka mer har blivit för stark – det är då jag blivit som starkast.

För vi tar oss ur det mesta. Livet hjälper oss till slut.

bikt0-2

Känner mig så otroligt privilegierad som får ha er i min vardag. Att få dela den med så kloka, intressanta och ärliga människor som ni läsare är. Tack för att ni finns och delar med er. Tillsammans blir vi starkare.

 

 

EN VERSION AV BIKT.

Att få skriva av sig är något av det viktigaste jag vet för att må bra. Det blir så lätt ett inre kaos när trassliga tankar springer runt i huvudet utan något sammanhang.

Jag brukar ju ofta skriva av mina tankar och känslor här inför er så nu tänker jag att vi byter.

Se det här inlägget som en chans att skriva av er. Ett tillfälle att få tömma huvudet som är fyllt av krångliga tankar, julstress eller vad ni än känner.

Skriv av er. Anonymt om ni vill.
Ibland är det bara så oerhört viktigt att få sätta ord på tankarna och få ut dem ur sitt huvud.

bikt9

Vi stöttar varandra.

Kram!

Bild av Erik Dilexit.