PT-Fia

om mig

MINDFULNESS

Något av det mest avkopllande jag vet är att hålla på med mina blommor. Har de senaste åren gjort det till en liten inofficiell hobby att hålla på och pilla med diverse växter. Jag flyttar runt dem för att de alla ska få bästa solplatsen, rensar blad, byter krukor, vattnar och grejar.

Blev lycklig som ett barn på julafton när min orkidé blommade om för första gången. Den tappade bladen och efter ett par månader kom det nya små bäbisar! Så glad jag blev när de slog ut.

Känner mig som rena tanten …

Men det är något med det här som gör att jag kopplar av på ett helt fantastiskt sätt. Det är liksom bara jag och blommorna. Det finns inte tid att tänka på så mycket annat när de små växterna behöver tas om hand. Nu har jag nyligen skaffat mina första pelargoner och ser fram emot att få dem att blomma om länge.

Och ja, tantfaktorn växer sig starkare!

Hur som helst. Ett tips till er som vill koppla av mer i vardagen: Skaffa er en växt eller två.

Börja hänga med den. Kolla läget, se till att den har det bra, testa att byta plats, lär känna den, se hur mycket vatten den behövs osv.

Jag är övertygad om att vi behöver växter omkring oss för att må bra.

mindfulness-3mindfulness-5mindfulness-7mindfulness

 

,. en annan bra grej är att snitta om sina snittblommor och byta vatten ofta så lever de betydligt längre. Använd en vass kniv men undvik att klippa med sax, det är något med att det blir någon bubbla som stoppar vattnet.

 

 

 

FREDAGSTIPSET

Har du inga planer för kvällen eller helgen? Vet ni inte vad ni ska laga ikväll? Lovat att bjuda på middag utan att ha krafter att orka fixa något avancerat?

Ordna pizzakväll!

Socialt, mysigt, gott och man får äta med händerna.

Syrran och hennes kille var nyligen över på just pizzakväll. Vi gjorde pizzor, käkade maränger med grädde och spelade Chicago. Som vi så ofta gör.

Det är för övrigt så roligt att spela spel brädspel som kort och poker, vid köksbordet, utan telefoner.

Tipset blir alltså att bjuda in på kombinerad spel- & pizzakväll!

,. vi dukade upp diverse godsaker i skålar på köksön.

pizza

,. köpte färdiga pizzabottnar på durumvete som vi piffade hej vilt. Bl.a med hemgjord tomatsås som var görgod!

pizza-4

,. gjorde en enkel förrättspizza genom att rulla ut smördeg på en plåt och toppa med pesto, fetaost, rödlök och svamp. Grädde 10 min i ugnen och servera genast.

pizza-6pizzapizza-8pizza-7pizza-9

 

,. toppingen bestod av tomatsås, pesto, ananas, charkisar, bacon, svamp, paprika, rödlök, granatäpplekärnor, fetaost, mozzarella, riven ost, basilika, ruccola och svartpeppar. 

 

 

TÄVLING MED NATURALCYCLES

Som jag tidigare berättat har jag ett samarbete med det hormonfria preventivmedelet NaturalCycles. Vi har tidigare diskuterat effekterna av bl.a p-piller och berättat om våra erfarenheter.

Klicka HÄR för att komma till det inlägget.

Jag tar ju temperaturen varje morgon och tycker det är intressant att lära känna min kropp även på detta plan.

Har börjat försöka lista ut vilken temperatur jag ska hamna på innan resultatet visas, det går sådär .. men blir löjligt glad när jag faktiskt lyckas vara i närheten.

IMG_9913%20liten

Som avslutning vill jag ge er en härlig tävling med ett bra pris!

Tävling:

Var med och tävla om ett kit genom att skriva en kort motivering på max två rader om varför just du behöver byta preventivmedel till NaturalCycles.

Det fantastiska med detta är att även om du inte vinner tävlingen så får du ett erbjudande om en gratis månad genom att Klicka HÄR.

 

(Detta inlägg presentera i samarbete med NaturalCycles)

 

Instagram

PLÄTTAR RECEPT

Att ha tid att laga en riktigt god vardagsfrukost är något av det bästa jag vet. Passar ofta på att styra något lyxigare än gröt de dagar jag jobbar hemifrån och tiden finns. Häromdagen blev det broccoliplättar med chiasyt och grädde.

Gött!

plättar receptplättar recept-4plättar recept-7plättar recept

 

Broccoliplättar:

1 stor banan
Valfri mängd färsk broccoli, förslagsvis 1 dl
2 ägg
En nypa salt
Ev. valfria frön som chia, hampa, sesam eller kokosflingor.
Kokosolja till stekning

Mixa samman alla ingredienser med en stavmixer eller blender till en slät smet. Stek i kokosolja på lagom hög värme i en plättlagg eller stekpanna. Servera direkt med t.ex. chiasylt, bär, fruktkompott, stekta äpplen, smält choklad, vispad grädde, keso eller vad du gillar.

Klicka HÄR för receptet på chiasylt.
Klicka HÄR för grundreceptet på bananpannkakor.

 

 

 

 

DAGENS PÅMINNELSE

Hur mår du? Känns kroppen obekväm? Finns det stress i blodet? Är du kanske mitt uppe i en period av fullt ös och orkar inte riktigt göra annat än hänga med?

Ge dig själv en stund av lugn. Stanna upp några minuter och försök att samla ny energi. Ta en paus. Vi vinner på det i slutändan.

- Unna dig att varva ner. Att gå direkt från aktivitet till sömn är sällan bra. Koppla av med en kopp te, stäng av mobilen, läs en bok eller ligg på spikmattan innan du somnar.

- Unna dig en promenad på lunchen. Eller unna dig att äta lunch i lugn och ro, inte framför datorn. Kanske köpa en god thailåda istället för en trött matlåda eller avsätt en timmes spontan lunch med en vän.

- Unna dig en extra lång dusch inför en lång och krävande dag. Att duscha för njutning är klart underskattat och ger både kraft och värme. Duscha fem minuter extra för att det är skönt, inte för att bli ren. Värm nackens trötta muskler och ge dig hårbottenmassage. Du hinner ta två eller fem minuter. Det är värt det.

- Unna dig att ge upp i sista minuten om det är vad du innerst inne vill. Har du bokat upp dig på något i kväll som  du egentligen varken hinner eller orkar? Boka av. Du vågar. Gå hem och lägg dig platt i soffan och andas istället. Bara för att dagsformen kräver det.

Eller avrunda kvällen med en fotbad. Leta reda på godsaker från badrumsskåpet och unna dig en värmande balja att stoppa fötterna i.

fotbad-3fotbad-6fotbad

 

,. jag gjorde nyligen ett fotbad som doftade så gott att jag ville inhalera det. Rörde ihop hett vatten med någon olja, någd bastusalt och något fotbasgrej som doftade gott.

 

 

NYHET
PT-Fias webbshop
Dölj