VECKANS AVSNITT!

 

MATÅNGEST!

Jag vill prata om matångest. Det här är en snårig skog att gå i då det finns olika typer av matångest. Vi har den självklart uppenbara där det handlar om ätstörningar och blir en regelrätt diagnos.

Sedan finns det den mer ”vardagliga” (konstigt uttryck men missförstå mig rätt) matångesten som inte har utvecklats till något mer än att det är något som tar energi från livet och vardagen. Tankar på mat och ätande som komplicerar relationen till mat.

Förstår ni vad jag menar?

Matångest finns i olika uttryck och egentligen är väl alla typer av den på något sätt ett uttryck för något som är inte är sunt eller helt friskt, men jag vill höra er som är på den ”vardagliga” (det dåliga uttrycket igen..) nivån. Som inte upplever att det har blivit en regelrätt diagnos eller ätstörning.

Som sagt, försöker uttrycka mig försiktigt för att inte bli missförstådd.

Ni som förstår hur jag menar och upplever detta, berätta om era erfarenheter och relation till detta. Jag vill veta hur vanligt detta är. Vi behöver prata mer om matångesten som finns någonstans i gränslandet.

Om ni vill så räcker det om ni skriver ”jag känner igen mig” eller ”+1″ och var anonym om ni vill. Behöver få någon form av siffra på hur många som faktiskt känner sig drabbade av en komplicerad relation till maten.

Tack för hjälpen <3

 

 

 

 

VECKANS UPPMUNTRAN

Den senaste veckan har livet vart lite trögare än vanligt. Jag gissar att det är november som spökar i kombination med lite annat. Det är ingen big deal egentligen utan bara sådant som gör att den där lilla extra glansen saknas.

I dessa stunder känns det extra viktigt att aktivt få göra sådant som ger energi. Att hitta mentala plåster som verkligen strålar in kraft i den trötta kroppen och ger ögonblick av sådan där underbar lyckokänsla.

Veckans uppmuntran är alltså att hitta just dina mentala plåster som ger dig små ögonblick av lycka eller välmående, stort som smått.

Mina senaste:

- Kommer på att det finns pepparkakor i skafferiet, väljer tre, gör en kopp te och suger på dem länge.

-  Bokar in en hotellfrukost med härliga människor och tar mig tid att promenera dit och hem trots att det är vanlig arbetsdag.

- Öppnar datorn och tittar på bilder på min sambo och minns stunden då fotot togs. Inser hur lyckligt lottad jag är som får dela dagar med honom.

- Lägger mig tvärsöver en pilatesboll så hela kroppen sträcks ut i en lång ostbåge och känner hur spänningar släpps. Njuter av att vila  i den positionen.

sommar-2sommar-3

,. ett par bilder till som förmedlar den där lyckokänslan för mig. Två av mina närmaste personer i sommarstugan vid en solnedgång och utsikten.

 

 

Instagram

PRAT OM BILDER.

I takt med att bilderna blir allt viktigare i bloggar har jag fått fart på inspirationen att försöka ta fler och bättre bilder.

Blev därför så oerhört glad när jag fick hjälp av Emelie Ohlsson som är expert på precis allt som har med foto och kameror att göra. Fick en introduktion till att bättre försöka förstå min kamera och lära mig mer. Går dessutom ett par av hennes webbkurser för att lära mig ännu mer.

Som om det inte vore nog har jag fått låna ett par objektiv av henne och det är som en helt ny värld.

foto

Hur som helst. Är ni intresserade av att lära er mer av foto eller kameror vill jag rekommendera att ta en kik hos Emelie.

foto-2

,. jag övar vidare på att få till sådana där härliga bilder med suddig bakgrund ..

När vi ändå pratar om detta vill jag passa på och fråga er följande:

Hur viktiga tycker ni att bilderna är för en blogg?
Tycker ni om när det är högupplösta och vackra bilder eller är texten viktigare?
Läser ni texten eller tittar ni mest på bilderna?

Uppskattar all input!

 

STRESSA NER-TIPS!

En av mina Aetas-kunder bad om några tips för en stressig vecka. Jag skrev och skrev och insåg att ja, det här gör vi ett blogginlägg av. Så nu mina vänner. Låt oss samla våra bästa tips för att motverka eller i vart fall hantera stress i det här inlägget.

Dela gärna med er av era egna eller berätta om härliga saker ni tar till för att inte låta stressen ta över.

Stresstips:



- Öva på att tänka ”det här är tillräckligt bra” och ”jag gör så gott jag kan och det räcker”.

- Skriv ner allt du behöver göra, en lista för privat och en för jobb, stryk över när det är genomfört. Kan låta banalt men det hjälper verkligen. På riktigt!

- Var smart. Har du massor att göra kanske det inte är läge att laga matlådor, ställa upp för någon annan eller träna fem pass på gymmet just den här veckan.

rosen-2

- Försök att starta mjukt. Gå upp lite tidigare så du hinner äta frukost och slipper kasta dig ut genom dörren. Hellre få några minuter över så du hinner börja dagen med lugn i magen.

- Ligg steget före. Gör i ordning mellanmål kvällen innan, ha de viktiga pappren utskrivna och taxin bokad eller vad det kan vara. Att vara förberedd ger trygghet och trygghet är som balsam för en stressad kropp.

- Prioritera sömn och måltider. Hur stressigt det än är så mår du bättre och blir effektivare om du ser till att få sova ordentligt på nätterna och ger dig tid att äta dina måltider. Att hoppa över lunchen gör dig varken smartare, snabbare eller duktigare. Snarare tvärtom.

rosen-3k

- Prioritera och prioritera bort. Ofta blir vi stressade för det känns som att vi måste göra allt samtidigt, d.v.s. de gamla uppgifterna på de nya. Det gäller att prioritera och sålla. Det finns alltid uppgifter som inte är lika viktiga. En del kan vänta tills imorgon, nästa vecka eller tills det lugnat ner sig.

- Lägg in vila och återhämtning. Har vi mycket att göra är det ännu viktigare att sortera bort intryck och lägga in små pauser. Ställ dig upp ofta om du har ett stillasittande jobb, lägg bort telefonen när du kommer hem, stäng av slösurfen och skippa för all del att ta med mobilen på toaletten. Prioritera att ta en kort promenad eller bara gå ut för att ta tre djupa andetag med frisk luft. 
Det där lilla gör det stora.

Har ni några tips ni vill fylla på med?